کلیه های آزمایشگاهی بخوبی در حیوانات کار می کنند

 24 سپتامبر 2015- دانشمندان گامی جدید برای ساخت کلیه ها و جایگزینی آن درانسان برداشته اند، کلیه هایی که محققان دانشگاه Tokyoدر آزمایشگاه ساختند با موفقیت  به خوک ها و موشهای صحرایی پیوند زده شده و بخوبی  کار کردند.

دراین تحقیق دانشمندان دانشگاه Tokyoتوانستند کلیه هایی را که در آزمایشگاه از سلولهای بنیادی ساخته اند به  خوک ها و موشها ی صحرایی پیوند بزنند، حاصل این کار تولید و دفع ادرار بود. تاکنون مشکل محققان دراستفاده از کلیه های آزمایشگاهی ، تورم آنها بر اثر فشار دفع ادرار بود.

محققان می گویند: تا انجام کارآزمایی های بالینی بروی انسان سالهای بسیار زیادی باقی مانده است اما نتایج این تحقیق بسیار امیدوارکننده است. آنها به تولید کلیه هایی با عملکرد طبیعی از سلولهای  بنیادی  در آزمایشگاه بسیار خوشبین هستند.

این کلیه ها در حیوانات چگونه کار می کنند؟

محققان با استفاده از سلولهای  بنیادی،  کلیه هایی  ساخته اند. آنها همچنین  لوله ی خروج ادرار و مثانه  را برای جمع آوری و نگهداری از ادرار تولید کردند. دانشمندان اجازه دادند این بافتهای جنینی درموش  رشد کنند.

 هنگامیکه  محققان  این کلیه های ساخته شده را به مثانه ی موش های صحرایی متصل نمودند، ادرار از آنها عبور کرده و وارد  لوله ی خروجی و در نهایت  وارد مثانه ی موش شد.

8 هفته پس از پیوند، این کلیه ها همچنان بخوبی کار می کردند. سپس محققان این کلیه ها را به خوک پیوند زدند و نتایج بطورمشابه و موفقیت آمیز تکرار گردید.

پرفسور Chris Masonمتخصص سلولهای  بنیادی و پزشکی احیا در دانشگاه کالج لندن می گوید: این یک گام روبه جلو و جالب توجه است اما هنوز سالهای زیادی برای تکمیل این  پروژه در انسان  پیش روی ما است، این تحقیق بنظر بسیار قوی است ونتایج خوبی در حیوانات داشته است، اما ما نمی توانیم از هم اکنون مطمئن باشیم که این  نوع از کلیه ها در انسان  نیز بخوبی کار خواهند کرد اما حداقل می توانیم  پس از پیوند این نوع از کلیه ها بیماران را تا مدتی دیالیز کنیم، در این صورت زمان کافی برای رشد کلیه ها خواهیم داشت البته اگرامکان داشته باشد.

کلیه ها و دیابت

یافته های این تحقیق اخبار هیجان انگیزی برای افراد مبتلا به دیابت است. کلیه ها یکی از مهمترین ارگانهایی هستند که توسط دیابت تحت تأثیر قرار می گیرند.

بالا بودن قند خون می تواند به سیستم فیلتراسیون کلیه ها آسیب وارد کند و موجب گردد مقادیر بسیار زیادی خون فیلتر شود اما مقدار زیادی گلوکز از طریق ادرار دفع نشود. نتیجه ی این تخریب، نفروپاتی دیابتی است که حدود 40 درصد از افراد مبتلا به دیابت به درجات مختلفی به آن مبتلا هستند. در برخی  موارد  نفروپاتی می تواند منجر به نارسایی کلیوی، دیالیز و پیوند کلیه  شود.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/sep/kidneys-grown-in-labs-made-to-work-in-animals-98553253.html